Evoluția tehnologică și modul actual de realizare a plăților impune să ajungem la bancă, indiferent că suntem sau nu familiarizați cu termenii folosiți în banking. Nu e nevoie să fii specialist pentru a-ți da seama că, realizând doar puțină documentare, vei reuși să te pui la punct cu unele dintre cele mai utilizate noțiuni. Fiecare termen are definițiile lui conexe, tocmai de aceea este bine ca, odată ajuns la bancă, să ai temele făcute. Găsești mai jos câteva exemple de termeni extrem de folosiți și pe care îi explicăm pe înțelesul tuturor.
Simulare
De regulă, atunci când mergi la bancă pentru a alege un credit, după o serie de întrebări generale, va urma concret un calcul al sumelor pe care le poți primi, având în vedere venitul pe care îl realizezi. Acest calcul se face prin intermediul unui simulator credit nevoi personale, care va oferi suma exactă pe care banca ți-o poate oferi.
Scadențar
Odată ce ai făcut un credit, de orice fel ar fi el, vei primi o listă ce pare nesfârșită și pe care cel mai probabil va trebui să o și semnezi. Acela este tabelul cu sumele pe care trebuie să le achiți în fiecare lună și data până la care trebuie să faci acest lucru pentru a nu primi penalități. Desigur că, dacă dobânzile generale se modifică, se vor modifica și sumele pe care le ai de achitat, astfel că poți solicita un nou scadențar pentru a avea o privire de ansamblu asupra schimbărilor și pentru a-ți modifica bugetul dacă este nevoie.
Comision
Comisionul este taxa pe care banca o percepe pentru serviciile sale. Acest comision poate fi luat din contul tău la fiecare operațiune sau o singură dată pe lună, în funcție de acordul și pachetul de servicii pe care l-ai negociat cu banca. În prezent, băncile fac o adevărată competiție în a oferi comision zero la retragerile de la ATM sau la orice alte operațiuni în cont, cu condiția atingerii unei anumite sume la încasări și la plăți. Asigură-te că negociezi în funcție de nevoile tale și, dacă apar schimbări, solicită, la rândul tău, o modificare a tipului de pachet de servicii.
Extras de cont
Concret, un extras de cont este rezumatul tuturor operațiunilor ce au avut loc într-un anumit cont. Sunt evidențiate încasările și plățile, precum și sumele rămase (sold final). Acest extras poate fi obținut chiar din aplicația mobilă uneori și descărcat sau trimis în funcție de nevoi (mai puțin în cazul Trezoreriei).
Ordin de plată
Cele mai citite articole
Atunci când vrei să faci o plată din contul tău și faci acest lucru mergând la bancă (nu direct din aplicația de pe mobil, de exemplu), ai nevoie de un ordin de plată. Prescurtat OP, acesta este practic un document din care și tu primești un exemplar și unde trebuie să completezi destinatarul banilor, contul acestuia, suma, detaliile plății și detaliile tale.
Refinanțare
Poți apela la o refinanțare atunci când vrei să achiți sumele neachitate dintr-un credit și care au trecut deja de data scadentă, prin intermediul unui alt credit. În acest caz, se pot negocia noi condiții care să se potrivească mai bine cu modificările din bugetul tău. Ai și posibilitatea schimbării instituției bancare cu care colaborezi, în cazul unei refinanțări.
Este vital ca în prezent să ne documentăm și să înțelegem mecanismul de lucru al instituțiilor cu care colaborăm. Din fericire, instituțiile bancare au angajați dispuși să explice fiecare procedură pe rând și pe înțelesul clientului, chiar dacă este prima ta vizită la bancă. Iar dacă tehnologia este de partea ta, există o mulțime de operațiuni financiare pe care le poți face în siguranță, din confortul propriei tale case.
Sursa Foto: Shutterstock