Afacerile bazate pe abonament au devenit în ultimii zece ani una dintre cele mai profitabile segmente ale economiei globale, cu încasări care se ridică la 539.16 miliarde de dolari în 2025 și cu un potențial de creștere anual de 65.2%. Acest lucru înseamnă că următorii cinci ani, piața va genera venituri de 3.48 trilioane de dolari, conform studiilor efectuate de portalul online Thebusinessresearch.
Platformele de streaming și divertisment precum Disney+ sau Netflix, de comerț electronic și retail, precum Amazon, de iGaming, precum https://777verdecasino.com/ro, de educație și e-learning, precum Coursera și altele din domeniul sănătății, finanțelor și serviciilor profesionale reprezintă modele de afaceri reușite la nivel global și în România. Avându-le drept model, multe dintre companiile românești pot opta pentru acest tip de afacere, datorită beneficiilor și popularității în creștere.
De ce au prosperat în ultimii ani afacerile bazate pe abonament?
Experții și specialiștii în economie au identificat 5 motive pentru care afacerile de acest gen se bucură de o creștere economică în ultimii zece ani:
- Flux de venituri care este constant – companiile care optează pentru acest tip de colectare, iar nu pe vânzările tradiționale, au parte de venituri care sunt recurente și previzibile, ceea ce echivalează cu un flux de numerar care este constant.
- Nivel ridicat de retenție a clienților – accentul în acest gen de afaceri se pune pe fidelitatea clienților, fiind valorificate relații pe termen lung, ceea ce înseamnă atât o reducere a ratei de abandon din partea consumatorilor, cât și o creștere a valorii de piață.
- Constanță pe termen lung – în loc să urmărească atragerea de noi cumpărători, ceea ce reprezintă o provocare și riscuri pentru companie, aceste afaceri se bazează pe o bază stabilă de clienți pe termen lung.
- Scalabilitate eficientă – clienții existenți plătesc la timp, astfel că afacerile pot scala eficient, modelul permițându-le brandurilor să efectueze predicții corecte în ceea ce privește cerere, dar și să-și ajusteze resursele în consecință.
- Experiențe personalizate pentru beneficiari – posibilitatea de personalizare a serviciilor reprezintă una dintre cele mai importante caracteristici ale unei afaceri moderne, iar acest gen de afaceri pot oferi atât prețuri individualizate, cât și recomandări și conținut exclusiv pentru clienți, aceștia din urmă simțindu-se apreciați.
Datorită acestor caracteristici, afacerile bazate pe abonament au crescut constant în ultimii ani în preferințele consumatorilor din domenii precum streaming și divertisment, retail și comerț electronic, educație și e-learning, sănătate și bunăstare, SaaS și Cloud computing, finanțe și servicii profesionale. Printre cele mai populare exemple din aceste domenii se numără Netflix, Microsoft 365, Birchbox, Coursera, QuickBooks, Spotify, Amazon și Disney+.
Cum funcționează o afacere pe bază de abonamente?
Acest gen de afaceri operează folosind o serie de elemente, precum:
- Plăți recurente – venitul este predictibil, încasările fiind efectuate săptămânal, lunar sau anual.
- Facturare automată – este utilizat un sistem automatat de generare a facturilor.
- Conturi cu acces ierarhizat – utilizatorii se înregistrează creându-și conturi care le oferă opțiuni multiple de gestionare, existând inclusiv abonamente diferite (standard, premium, VIP, etc) care le oferă caracteristici personalizate.
- Testare gratuită – pentru a atrage noi clienți sunt oferite încercări gratuite ale programelor.
- Servicii de asistență care acordă suport pe termen nelimitat și în limba nativă.
- Nivel ridicat de transparență din punct de vedere al drepturilor și obligațiilor legale – consumatorii dispun de acces transparent și la opțiuni simple de dezabonare și anulare a abonamentelor.
Companiile dispun de posibilitatea monitorizării diferitelor valori precum rata de creștere, rata de abandon sau valoarea duratei de viață a clientului, astfel încât să își poate ajusta strategiile și să ofere servicii orientate în mod real către client.
Cum este influențată piața locală de afaceri de modelele pe abonament?
În comparație cu afacerile care necesită atragerea de noi clienți pentru a avea parte de un flux constant de numerar, existând riscuri legate de asigurarea capitalului pentru anumite perioade de timp, modelul de afaceri bazat pe abonamente asigură venituri constante pe termen nelimitat și o bază de clienți care sunt angajați în respectarea acestor angajamente.
În timp ce achizițiile unice sunt imprevizibile, companiile neavând o siguranță în privința bugetarii corecte și a alocării resurselor, în cazul afacerilor bazate pe abonament este evitată volatilitatea din punct de vedere al veniturilor tranzacționale. Companiile locale vor trebui să dezvolte strategii similare care să le aducă o sursă de venit constant și pe termen lung, astfel încât să poată concura la un nivel echivalent cu acest gen de afaceri.
Cum se preconizează că va fi viitorul afacerilor cu abonamente?
Viitorul în afaceri aparține acelor companii care înțeleg pe deplin ce înseamnă modelele inovatoare, mai ales că Inteligența Artificială va juca un rol esențial în tot ceea ce ține de economia globală. Totodată, contractele inteligente care se bazează pe tehnologia blockchain, precum și serviciile grupate vor capăta o pondere din ce în ce mai importantă pe piața afacerilor în viitor. Prioritizarea experienței clienților, utilizarea tehnologiile inovative și flexibilitatea prețurilor vor contribui la creșterea prosperității afacerilor pe bază de abonamente.
Companiile care utlizeaza acest sistem vor putea să ofere conținut personalizat la un nivel foarte ridicat prin utilizarea AI, consumatorii fiind din ce în ce mai implicați în această experiență. Transparența plății abonamentului și consolidarea serviciilor vor ajuta la crearea unui cadru din ce în ce mai propice pentru dezvoltarea conceptului de afaceri pe bază de abonamente la nivel global în următorii ani.