Uneori, sarcinile profesionale si personale se tot aduna si nu te mai simti la fel de motivat ca atunci cand ti-ai setat obiectivele proprii sau cand ai inceput job-ul. Astfel, este important sa iei masurile necesare pentru a te organiza cat mai eficient si sa eviti oboseala cronica si stresul asociat. Iata cateva sugestii in randurile urmatoare.
- Stabileste-ti obiective SMART
Ca sa iti indeplinesti obiectivele, ai nevoie de energie, de motivatie, de perseverenta, dar si claritate. Atat in ceea ce priveste scopurile pentru care muncesti, cat si planurile de actiune. De aceea, este important ca obiectivele pe care ti le stabilesti sa fie SMART, adica:
- Specifice (Specific), pentru ca e bine sa stii exact ce doresti sa realizezi.
- Masurabile (Measurable), astfel incat sa poti sa masori progresul si sa stii cand ai atins obiectivele.
- Realizabile (Achievable), luand in considerare resursele disponibile si timpul necesar pentru a le atinge.
- Relevante (Relevant).
- Incadrate in timp (Time-bound), adica definite de un anumit termen limita.
De ce este important sa iti stabilesti obiective smart? Pentru ca iti va fi mult mai usor sa le indeplinesti. Si, de fiecare data cand finalizezi cu succes o sarcina, creierul tau elibereaza dopamina, ceea ce te face sa te simti motivat si dornic sa continui sa lucrezi la planul tau, pe termen lung. Pentru ca efectele dopaminei sunt atat de importante pentru realizarea obiectivelor tale, documenteaza-te despre stimularea dopaminei in mod natural. Astfel te vei putea bucura de o stare generala de bine si de cresterea nivelului de energie, lucruri care iti vor spori productivitatea.
- Elimina distragerile
Acum ca ti-ai stabilit obiectivele si ai un plan de indeplinire a lor, este important ca in momentul in care te apuci de treaba, sa elimini distragerile. Astfel, vei fi mai productiv si vei putea sa finalizezi sarcinile intr-un timp mai scurt.
Iata ce poti face pentru a pregati un mediu de lucru fara distrageri:
- Creeaza un spatiu de lucru in care sa te simti confortabil si care te ajuta sa te concentrezi. Asigura-te ca acest spatiu este curat, organizat si lipsit de obiecte care nu sunt legate de activitatea pe care o desfasori.
- Daca e nevoie, foloseste casti pentru a reduce zgomotele din jur. De asemenea, dezactiveaza notificarile de pe telefon pentru perioadele in care ai nevoie de concentrare maxima.
- Planifica pauzele. Nu poti sa te astepti sa lucrezi ore in sir fara sa iei pauze. Planifica-ti pauze regulate pentru a-ti reimprospata mintea si a te deconecta pentru scurt timp de la ceea ce ai de facut.
- Foloseste tehnici de management al timpului
Pentru a-ti spori nivelul de productivitate, pe langa pregatirea mediului de lucru, poti sa apelezi si la tehnici de management al timpului. Acestea te ajuta sa te organizezi mai eficient si sa iti rezolvi sarcinile intr-un timp util, fara sa te supraaglomerezi.
Una dintre cele mai populare tehnici pe care o poti folosi si tu este tehnica Pomodoro. Aceasta metoda implica impartirea timpului in intervale de lucru scurte, de obicei 25 de minute, urmate de pauze de 5 minute. Dupa fiecare 4 sesiuni de lucru, se face o pauza mai lunga, de obicei de 15-30 de minute. Desigur, daca sarcinile tale sunt complexe si consideri ca poti sa iti pastrezi concentrarea mai mult de 25 de minute, poti sa folosesti intervale de lucru mai lungi.
O alta solutie la care poti apela pentru a fi mai productiv este matricea Eisenhower. Conform acestei matrici, imparte sarcinile pe care le ai de facut in 4 categorii:
- Urgente si importante – care trebuie rezolvate imediat;
- Urgente, dar nu la fel de importante – care pot fi delegate;
- Importante, dar nu urgente – care pot fi rezolvate mai tarziu;
- Nici urgente, nici importante – care pot fi eliminate de pe lista de sarcini.
Indiferent ca esti angajat, antreprenor sau student, este important sa-ti gestionezi timpul si energia intr-un mod eficient care sa te ajute sa iti indeplinesti obiectivele. Si, poti face asta prin aplicarea metodelor din acest articol, pe care le consideri cele mai potrivite pentru tine.
Sursa foto: Shutterstock