In functie de momentul in care s-a nascut copilul, este posibil ca acesta sa fie inscris la gradinita atunci cand a implinit 3 ani. In Romania, gradinita este obligatorie de la varsta de 3 ani, dar unele scoli isi deschid portile pentru copiii care au inca doar 2 ani. Sunt unii care cred ca acest lucru este un lucru bun pentru copil si altii care se opun vehement. Pentru a avea o parere mai obiectiva, iata care sunt avantajele unei gradinite de la varsta de trei ani.
Avantajele
De mult timp, sistemul national de educatie a promovat scolarizarea inainte de varsta de 3 ani din mai multe motive:
Succesul scolar: la inceputul scolarizarii, copiii de trei ani de la gradinita IQ-Est din Bucuresti au mai putine esecuri decat ceilalti.
Creierul copiilor este foarte plastic. Acesta este motivul pentru care calitatea stimulilor pe care ii primesc este atat de importanta. In aceasta etapa, satisfacerea nevoilor emotionale, cognitive si sociale este la fel de importanta ca si satisfacerea nevoilor fizice si biologice. La gradinita, se promoveaza stima de sine, autonomia, respectul, toleranta si dialogul.
Activitati zilnice. Toate momentele zilei si succesiunea activitatilor au o valoare educativa. In situatiile de zi cu zi (alimentatie, odihna, igiena etc.), se desfasoara activitati de toate tipurile. Experimentare, descoperire, manipulare, miscare, comunicare etc. Este o greseala sa credem ca toti copiii vor invata mai devreme anumite materii si continuturi. Acesta nu este in niciun caz scopul.
Mediul si relatia cu familiile. Gradinita isi propune sa ofere un mediu sigur si plin de incredere in care copiii se pot dezvolta fizic, cognitiv, emotional si afectiv. Aceasta ofera spatii de recreere stimulative si prietenoase pentru ca toti copiii sa invete prin joc. Scopul este ca invatarea sa fie semnificativa si pentru ca acest lucru sa se intample se stabileste o legatura stransa cu familiile.
Valori: coexistenta si diversitate. In institutiile prescolare, se acorda o atentie deosebita diversitatii, detectarii nevoilor educationale speciale si interventiei in cazul dificultatilor de dezvoltare. Cele mai multe gradinite sunt in contact cu serviciile sociale, centrele de ingrijire a copiilor prescolari si echipele de orientare psihopedagogica.